Dermed har det selvsagt en betydelig kommerciel værdi for en virksomhed at kunne fremhæve sine produkter som miljøvenlige eller bæredygtige. Dette kaldes ”miljømæssig markedsføring” eller ”grøn markedsføring”.
Området er relativt nyt, og grænserne for lovgivningen er derfor ikke helt klarlagte endnu. Sø- og Handelsretten har dog allerede slået fast, at kravene til rigtigheden af grøn markedsføring er meget strenge. Udsagnene skal både være klare, sande, konkrete og ikke vildledende, ligesom de skal kunne underbygges af dokumentation fra en uvildig sagkyndig.
Derfor er der ofte behov for et grundigt forarbejde, før du kan kalde din virksomhed for bæredygtig eller dine produkter for miljøvenlige; for det er et kvalitetsstempel, der får større og større betydning.
Hos ORATO advokater bakker vi op om miljøbevidste valg, hvilket også kommer til udtryk på vores eget kontor og i vores egen dagligdag. Vi har en interesse i, at vores kunder også får glæde af deres egne miljø-tiltag og samtidig sikrer sig, at de miljømæssige udsagn, som vores kunder præsenterer deres virksomhed med, er inden for rammerne af det tilladelige, idet den bad-will der er knyttet til at træde ved siden af kan være meget større, end de bøder der er forbundet hermed.
Sidder du med et spørgsmål, om hvorvidt din markedsføring opfylder de strenge ”grønne” krav, eller vil du gerne have, at vi gennemgår dit nuværende materiale eller din hjemmeside, kan du kontakte advokat Kirstine Rechnagel.
Uanset hvor langt du er i processen, vil vi kunne finde den løsning, der passer bedst til dig og din virksomhed.